Pengenalan
National
Key Result Areas (NKRA'S) Kementerian Pelajaran Malaysia telah menyasarkan
bahawa semua murid berkeupayaan untuk menguasai literasi dalam Bahasa Malaysia
dan numerasi kecuali murid berkeperluan khas selepas tiga tahun mengikuti
pendidikan di sekolah rendah.
Kementerian
Pelajaran Malaysia menyedari bahawa masih ada murid sekolah rendah yang belum
menguasai literasi. Ketidakupayaan murid untuk menguasai literasi dan numerasi
mungkin disebabkan mereka kurang peluang dan tiada pendedahan untuk menguasai
kemahairan tersebut sebelum mengikuti pendidikan formal. Oleh itu, Kementerian
Pelajaran merancang unutk mengatasi masalah tersebut melalui Program Literasi
dan Numerasi ( Program LINUS).
Dalam
melaksankan program ini, Kementerian Pelajaran Malaysia telah menghasilkan
modul pengjaran dan pembelajaran berasaskan beberapa konsep untuk membolehkan
murid menguasai literasi. Konsep yang diambil kira ialah pendekatan literasi
secara bersepadu, ansur maju,didik hibur, penggabungjalinan dan pengulangan.
Modul ini dihasilkan unutk membantu guru melaksanakannya bagi membolehkan murid
menguasai literasi.
National Key Result Areas (NKRA'S) Kementerian Pelajaran Malaysia telah menyasarkan bahawa semua murid berkeupayaan untuk menguasai literasi dalam Bahasa Malaysia dan numerasi kecuali murid berkeperluan khas selepas tiga tahun mengikuti pendidikan di sekolah rendah.
Kementerian Pelajaran Malaysia menyedari bahawa masih ada murid sekolah rendah yang belum menguasai literasi. Ketidakupayaan murid untuk menguasai literasi dan numerasi mungkin disebabkan mereka kurang peluang dan tiada pendedahan untuk menguasai kemahairan tersebut sebelum mengikuti pendidikan formal. Oleh itu, Kementerian Pelajaran merancang unutk mengatasi masalah tersebut melalui Program Literasi dan Numerasi ( Program LINUS).
Dalam melaksankan program ini, Kementerian Pelajaran Malaysia telah menghasilkan modul pengjaran dan pembelajaran berasaskan beberapa konsep untuk membolehkan murid menguasai literasi. Konsep yang diambil kira ialah pendekatan literasi secara bersepadu, ansur maju,didik hibur, penggabungjalinan dan pengulangan. Modul ini dihasilkan unutk membantu guru melaksanakannya bagi membolehkan murid menguasai literasi.
Good Day , Pertama kali, tahniah sy ucapkan pada cikgu kerana telah berjaya membina sebuah blog. Walaubagaimanapun, terdapat ruang penambahbaikan yang boleh diibuat untuk memeriahkan lagi blog cikgu. Berikut adalah komen sy:
ReplyDelete1. Memandangkan ini adalah blog yang disasarkan kepada pelajar tahun 1, maka tema keseluruhan perlu bersesuaian dengan pelajar tahun 1.
Muzik yang dimasukkan boleh diubah kepada muzik yang sesuai untuk didengar oleh tahun 1.
2. Pastikan setiap post adalah kemas. sy dapati ada paragraph yang ke dalam ke luar.
3. Masih kekeurangan widget yang perlu cikgu masukkan. Setakat ini cikgu hanya masukkan calendar, poll, clock. Boleh teruskan dengan masukkan follower, shout box.
4. Mohon cikgu untuk mencari background yang lebih ceria. Setelah selesai masukkan yang telah sy komen, boleh minta rakan lain untuk beri pendapat mereka. Sekian. Good Luck!
Saya akan cuba menambahbaikkan blog saya mengikut nashat DR.Asmara
Delete